Kraanvogels op Walcheren

foto  woensdagmiddag een toer gemaakt op mijn racefiets, en gelijk een bezoek gebracht aan de vier kraanvogels die momenteel aan het foerageren zijn in de omgeving van grijpskerke. gezien de weersverwachting voor de rest van de week nog maar even profiteren van het droge weer. ik ben eerst weer richting veere gereden, met een behoorlijke stevige wind uit het noordwesten. als het mogelijk is probeer ik het eerste gedeelte met de wind tegen te fietsen, na veere ben ik via de polredijk doorgereden naar de veersegatdam, hier ben ik aan de bovenzijde van de dam doorgereden naar de oosterscheldekering, gezien de wind heb ik hier besloten om aan de onderzijde van de veersegatdam weer terug te rijden richting walcheren. bij breezand zat ik midden in een maartse bui, even een schuilplaats opgezocht bij café-restaurant duinoord, je kon er op wachten op de volgende opklaring met strak blauwe luchten. verder doorgereden naar camping de zandput langs het natuurgebieden  de beekshoekpolder en oranjezon. bij oostkapelle ben ik via de aagtekerkseweg naar de plaats gegaan waar momenteel de vier kraanvogels aan het foerageren zijn, ze zijn zonder verrekijker niet goed in detail te zien, foto ze zitten ver midden in een grasland. de kraanvogel broedt in het noorden en oosten van europa. twee- tot driehonderd jaar terug liepen die leefgebieden door tot in nederland.
Hij komt in de Benelux vooral als trekvogel voor wanneer hij van en naar zijn zomergebied trekt. In maart en april en van eind oktober tot in december trekken deze vogels over het oosten van Nederland en België. Er is een aantal plaatsen in Nederland die dienen als belangrijke tussenstops die de kraanvogels gebruiken om aan te sterken: in Oost-Brabant en Noord-Limburg, maar ook in Overijssel, en het eiland Rügen in de Oostzee. Over het algemeen zijn dit ruime en rustige plaatsen. De kraanvogel kwam in het verleden in grotere getallen in Nederland voor, maar door de toenemende bebouwing en ontginning van gebieden blijven er weinig plaatsen over waar deze vogel zich prettig voelt. Daarna mijn vervolg ik mijn fietstocht richting Aagtekerke en Meliskerke via het fietspad doorgereden naar Grijpskerke, om daarna richting via de Zandvoortseweg naar Middelburg te rijden. Vandaag een rit van 50 km.

6 gedachtes over “Kraanvogels op Walcheren

  1. Tja, de kraanvogel. Een mooi beest, levensgroot.
    In Barathpur, India kun je de Siberische Kraanvogel zien. Een paar. Als je geluk heb en dat had ik.
    Op het rijwielpad (iets voor jou) staat een bord met de text: ‘take care of the siberian crane bird, in your next live it could be you’ of zoiets.
    50 paren zijn er wereldwijd over dus het doet wel iets als je ze ziet.
    Maar, om de waarheid te vertellen: de gewone kraanvogel is mooier!
    Geluksvogel!

  2. Paul, hen gelijk in het vogelboek gaan zoeken, naar de Siberische Kraanvogel, over geluksvogels gesproken !
    Bart, het was gister niet bar , met regen stap ik ook niet op de fiets.

Geef een reactie

