Anna Paulowna boom

foto  Hij bloeide vorige week in mijn tuin met prachtige paarsblauwe, trompetvormige bloemen. Inheems is paulownia in China, waar hij nog steeds als straat – en parkboom aangeplant wordt. In Zuid-Europa komt men hem vaak tegen, terwijl hij in Nederland soms als sierboom in parken en arboreta aangeplant wordt. Hij werd in 1830 in Europa ingevoerd. Deze boom is genoemd naar Anna Paulowna Romanov, dochter van Tsaar Paul I. In 1816 huwde zij de Nederlandse Koning Willem II. Zij had een voorkeur voor bijzondere bomen en heesters en zorgde ervoor dat deze in de tuinen van paleizen aangeplant werden.

7 gedachtes over “Anna Paulowna boom

  1. Wat een toeval! Gisteren zag ik deze boom in de botanische tuin waar ik was. Ik kon de naam niet zo snel ontdekken, maar nu weet ik het; dank je wel.

  2. Bof jij even, Draver!
    Wat een mooie bloemen aan die boom en die kleur vind ik prachtig.
    Mooie foto!
    En wat een blauwe lucht…
    Groetjes:)Reactie is geredigeerd

  3. Geroma Dank
    Zwollywood inderdaad staat heel lang in knop, en daarna kort in bloei, nu komt het blad op de plaats van de bleomen, groetjes

Geef een reactie

