Spektakel in Beijing

foto  met veel belangstelling volg ik de olympische spelen in peking, ik probeer mijn trainingsprogramma wat aan te passen aan de uitzendingen op de tv. vrijdag was ik erg benieuwd naar de openingsceremonie van de spelen met wat voor spektakel china de wereld zou laten verbazen. wij zijn zelf vorig jaar naar china geweest en het was erg indrukwekkend, vooral de muur, het tiananmenplein, de tempel van de hemel, zomerpaleis, verboden stad en buiten peking het terracotta leger in xián, en het bezoek aan het openluchttheater aan het water van de oevers van de li rivier in yangshuo. hier hadden wij een voorproefje van zhang yimou de art director van de feestelijke  opening van de olympische spelen van een van china’s meest populaire oude volksverhalende  ‘liu san jie’ oftewel ‘de derde dochter van de familie liu’. deze voorstelling  in het openluchttheater heeft plaats voor  2000 toeschouwers. de bergen zijn sprookjesachtig uitgelicht en de meer dan vijfhonderd kleurrijk uitgedoste dansers, zangers, kinderen en figuranten varen op bamboevlotten en dansen in wisselende formaties op honderden meters lange steigers in veelkleurig uitgelichte decors. foto
Dit kunststukje is dan door Zhang Yimou nog eens overtroffen tijdens de opening in het vogelnest wat vorig jaar bij ons bezoek nog volop in aanbouw was. Wat een weergaloos schouwspel was deze opening. Zaterdagmorgen dus niet vroeg vertrokken voor mijn fietstraining, heb zelf eerst voor de buis gezeten, de wielerwedstrijd gevolgd in de omgeving van de Chinese muur bij Badalin,wij zijn zelf iets oostelijke op de Muur geweest,  wat een wedstrijd in een indrukwekkende omgeving met een mooie terechte winnaar Samuel Sanchez. En nu maar hopen dat ook de Chinese bevolking van deze spreuk van Rogge kan genieten One world, One dream. You are the dream, en dat de mensenrechten nu ook echt gerespecteerd gaan worden. Toch ook zelf na afloop van de Olympische wielerwedstrijd  ook nog een rit gemaakt van 70km rond het Veersemeer, via Kats en Colijnsplaat waar het ontzettend druk was visserijdagen, wat een verschil met de mannen in Peking die moesten vandaag meer dan 250 km afleggen bij temperaturen van rond de 30 graden en een luchtvochtigheid van 90 %. Het worden 15 mooie sportdagen.

Een gedachte over “Spektakel in Beijing

  1. Prachtig blog. Had ik gemist….Ik was een beetje druk en veel in het bos. Mooie foto’s overal op je logs.
    Mazzelaars zijn het die dit soort foto’s konden maken. Ik beken,….ik zit ook veel voor de buis.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

