Trip to South Africa 1

foto  dag 1 en 2
 Nadat we vorig voorjaar een rondreis naar China hadden gemaakt, was de keus dit jaar gevallen op Zuid Afrika. Bij de reis naar China lag het accent voor het grootste gedeelte op cultuur en in mindere mate op de natuur, bij de reis door Zuid Afrika was het tegenovergestelde, al waren de bezoeken in Zuid Afrika die betrekking hadden over de geschiedenis ook heel indrukwekkend zoals het Robbeneiland en Pretoria. fotodinsdagmorgen vroeg in de morgen om  half vijf zijn we afgereisd naar schiphol, een voorspoedige reis gehad zonder files, en zijn dus ruim op tijd om in te checken. we vertrekken om  half elf vanaf schiphol met een boeing 747-400, het toestel is nagenoeg vol ongeveer 400 passagiers voor een vlucht van ruim elf uur naar johannesburg. het is helder en daardoor is alles  beneden goed te zien, via het ijsselmeer vliegen we richting het zuiden via de zeeuwse eilanden, daarna antwerpen en al snel zitten we boven de alpen de mont blanc behoorlijk in de sneeuw. daarna vliegen we over een heldere middellandse zee met uitzicht op enkele eilanden, zoals sardinië. als we eenmaal boven afrika zijn, zien we eerste drie uur niets anders dan zand. we vliegen over tunis, lybië, tschaad, centraal afrika, congo, zambia, ,zimbabwe en botswana. het is in zuid afrika  al erg donker, hier zien we weer wat verlichting bij de landing bij johannesburg,  aankomst omstreeks negen uur in de avond. we werden in de aankomsthal van de luchthaven ontvangen door onze zuid-afrikaanse gids tjokkie die ons daarna in een comfortabele bus met als chauffeur melkin naar ons hotel in pretoria zou brengen, waar we gedurende 17 dagen in moesten vertoeven voor onze lange rondreis. om ongeveer half twaalf waren we in ons hotel te pretoria, hier kregen we de bevestiging dat het geen vakantiereisje zou worden met uitslapen en luieren, foto om half acht moesten de koffers weer op de gang staan, want om half negen zouden we gaan beginnen aan de stadstoer door pretoria en na de middag naar onze volgende overnachting in origstad, een busrit vandaag van ca 340 km. om zes uur uit bed, eerst even naar buiten kijken waar we terecht zijn gekomen, wat me als vogellaar gelijk opviel waren de grote groepen huiszwaluwen en gierzwaluwen die hier rondcirkelde het is tenslotte hier voorjaar, verder zag het er somber uit. na een heerlijk ontbijt zijn we in de bus gestapt voor een stadstoer door pretoria de statige hoofdstad, we zien we de voornaamste bezienswaardigheden zoals voortrekkers monument.  het is een monument ter ere van de voortrekkers; dit waren de pioniers die als eerste dit land binnentrokken. het monument is een herinnering aan de slag bij de bloedrivier waar de basis werd gelegd voor de latere republiek zuid-afrika., het kruger house aan de church street de bescheiden woning waar paul kruger woonde tussen 1884 en 1901,en in het noordoosten van pretoria, op de heuvel meintjieskop wordt het stadsbeeld gedomineerd door het uniegebouw. fotode engelse architect sir herbert baker ontwierp dit bouwwerk, dat als regeringszetel moest dienen, tussen 1910 en 1913. in de wetsvleugel van het uniegebouw huist het kantoor van de staatspresident. in de oostvleugel is het ministerie van buitenlandse zaken ondergebracht., gelijk vandaag al kennisgemaakt met het symbool van zuid afrika de springbokken, deze dieren liepen  vrij in de natuur bij het voortrekkers munument. na de lunch in pretoria konden we gelijk bij een atm onze eerste rands gaan pinnen. in de middag vertrekken we voor een rit richting orighstad via de n4 rijden we richting middelburg, hier moesten we natuurlijk even een paar foto,s van maken, via lydenburg  rijden we naar onze volgende overnachting in orighstad. het is helaas al schemer als we in een privé natuurreservaat van 8000 hectaren aankomen van  hannah game lodge, we verblijven in een sfeervolle lodge. morgen vroeg opstaan en dan kunnen we van de afrikaanse natuur genieten.

8 gedachtes over “Trip to South Africa 1

1. Ah, ik begrijp het ‘we gaan meegenieten hier’.
    Neem een andere statistiekenteller. N=1 heeft er de laatste week over geblogd.Reactie is geredigeerd

2. Zal wel een paar weken duren voordat ik de hele reis onder woorden heb gebracht, inmiddels al een poosje een andere teller OneStat, laat Motigo ook nog even staan mogelijk komen ze tot inkeer.