Dagje Amsterdam

  foto
woensdag een dagje amsterdam, het was weer lang geleden dat ik in mijn geliefde mokum was, we waren eerst van plan om naar het rijksmuseum te gaan dat was ook al weer 20 jaar geleden, maar het is een stadwandeling geworden. rond het centraalstation is het momenteel een grote bouwput, via het damrak naar de dam gewandeld, heerlijk om weer hier te zijn van alles te beleven straatartiesten, voetbalsupporters van sparta praag, mobiele eenheid gelukkig in ruste. ik ben ook nog even op zoek gegaan naar de ingang van heiligeweg zwembad, hier heb ik veel gezwommen in mijn amsterdamse tijd, er is hier nu een ongezellig winkelcentrum gevestigd. foto de ingang is gelukkig nog gespaard gebleven het rasphuispoortje (±1603. halverwege de heiligeweg, precies tegenover de voetboogstraat, treft men een fraaie zandstenen poort aan met een zware beeldengroep erop. thans geeft de poort toegang tot het kalvertoren-complex, een winkelcentrum. de beeldengroep laat echter zien dat het vroeger anders was: in de 17de eeuw was dit de poort van een tuchthuis voor zwervers en bedelaars, later een verbeterhuis voor jonge lieden, dat de naam droeg van rasphuis. de tuchtelingen moesten steenhard braziliaans hout raspen, een zwaar karwei. het geraspte hout werd gebruikt om verfstof van te trekken voor de vele ververijen die de stad kende.de poort dateert uit omstreeks 1603 en was de buitenste van twee poorten, de binnenste is al lang geleden verdwenen. beide poorten kwamen uit de steenhouwerij van hendrick de keyser.twee zittende leeuwen van de binnenpoort bevinden zich in het rijksmuseum. 
Het reliëf boven de rondboog en boven de Dorische halfzuilen, toegeschreven aan Hendrick de Keyser, toont leeuwen, beren, wilde zwijnen en tijgers die een wagen trekken beladen met Braziliaans hout. Op die wagen zit een voerman die met een zweep in de hand de "landgedrochten" temt. Daarboven staat de Latijnse tekst: Vertutis est domare quae cuncti pavent (vrij te vertalen als: "het is een deugd van ’t kloek gemoed, te temmen dat elk schrikken doet"). Op het hoofdgestel bevinden zich drie beelden uit het derde kwart van de 17de eeuw zijn dus later aangebracht, maar mogelijk wel nog door Hendrick de Keyser ontworpen. Een zittende vrouwenfiguur, mogelijk de stedenmaagd, met het wapen van de stad op de linkerknie, houdt in de rechterhand een zweep. Het woord Castigatio onder haar voeten aangebracht, duidt haar als het zinnebeeld van de tuchtiging aan. Zij wordt geflankeerd door twee levensgrote, geboeide, naakte mannenfiguren.
foto
De poort is recentelijk tijdens de bouw van het Kalvertoren-complex opgeknapt en in fraaie kleuren geschilderd. Verder de  Highlights van Amsterdam in het centrum bezocht tijdens de wandeling zoals de Grachtengordel, Bloemenmarkt aan de Singel ,Leidseplein, Rembrandsplein en de Munt. Ik heb in de bewogen jaren zestig in Amsterdam gewoond de Nozem periode ging over naar het Provotijdperk het waren roerige jaren in Amsterdam. En dan de mooie herinnering aan  mijn eerste Marathon 1983 in Amsterdam met start en finish op de Dam en 42 km ging dwars door de stad en langs de Amstel, ik heb in Amsterdam drie Marathons volbracht. Het zal nu niet meer zo lang duren voor een volgend bezoek, want het bezoek aan een van de musea  in Amsterdam staat hoog op mijn prioriteiten reislijst.
foto
foto
foto
foto
foto
foto
foto
foto

7 gedachtes over “Dagje Amsterdam

  1. Draver, een verslag dat ik met genoegen heb gelezen. Je bent echt razendsportief man.
    En ik ga steeds meer genieten van je foto’s.
    Vooral de tramfoto heeft iets bijzonders!

  2. Dat van dat zwembad op de Heiligeweg wist ik niet. Dat er daar plaats was voor een zwembad zeg. En dat er al een boom stond ook niet (dank je, Zwollywood!). Kom daar ook maar bitter weinig tegenwoordig. En ben ook geen Amsterdammer natuurlijk. Je woont ver weg tegenwoordig maar je houdt er meer van dan ik, en ik woon er midden in. Amsterdam.

Geef een reactie

