Zo gaat de EU om met de Kievit

13 gedachtes over “Zo gaat de EU om met de Kievit

  1. Draver het zal wel een beroepsdeformatie zijn, maar als iemand met een schokkend bericht komt, zeker waar ik me door geraakt voel, dan kijk ik even verder. De volgesbescherming heeft een iets ander bericht op zijn site:Het aantal kieviten is vrij constant. De verspreiding van de kievit in Nederland verandert echter, doordat het landschap aan voortdurende veranderingen onderhevig is. Broedden kieviten vroeger voornamelijk in kleinschalige cultuurlandschappen, tegenwoordig zijn ze vooral te vinden op maisakkers en grote open weidegebieden. In sommige landen (waaronder Ierland) is echter zichtbaar dat bij zeer sterke intensivering van het landgebruik zelfs kieviten niet flexibel genoeg zijn om te kunnen overleven. De populatie is daar plotseling ingestort. In Nederland lijkt de situatie voor de kievit vooralsnog prima; in 2000 werden 200.000 tot 300.000 broedparen vastgesteld.
    Wilt u meer weten over de aantalsontwikkeling of de verspreiding van deze soort? Kijk dan http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=4930 bij SOVON Vogelonderzoek Nederland.

  2. Martin dat is de situatie in Nederland, waar ik zelf ook aan meewerk via Sovon, wij doen hier alle moeite om de Kieviten een zo goed mogelijk biotoop te geven, en over de grens gaan ze op deze manier met deze vogels om, ongehoord.

  3. Maar hoe kan dat dan? De populatie is vrij constant, minder vogels broeden en toch deze alarmerende geluiden. Laat er geen misverstand over bestaan ik vind het slachten van deze vogels ook bij de beesten af. Toch zeg ik als leek de populatie loopt niet terug. De vogels in Nederland zijn grosso modo dezelfde als die gevangen worden. Als ik het niet snap zijn er misschien meer mensen. Kan je het uitleggen? (Of is dat net zo’n rotvraag als ik vandaag van Aad Verbaast kreeg.)

  4. Martin,De Kievit is een echt ‘Nederlandse’ vogel. De Nederlandse populatieis is groter dan die van Frankrijk, België, Denemarken en het westen van Duitsland tezamen!De alarmerende geluiden zijn voor de Kievit minder zorgelijk dan voor de Grutto want dit is een trekvogel die passeert helaas Frankrijk en Spanje om door te trekken naar Afrika, en daardoor neemt de populatie in Nederland door deze slachtpartij schikbarend terug.

  5. @Martin: "rotvraag"?? 🙂
    @Draver: ik kijk met afschuw. Maar lees middels Martin dat de situatie niet zo duidelijk is hier. Althans in Nederland waar toch de grootste populatie is begrijp ik.
    Even geen mening. Ik volg het nog. Misschien komt die nog.

  6. Gisteren terwijl ik nog even naar P&W zat te ijken vlogen die Kieviten door mijn hoofd. Dat zijn toch trekvogels? Die blijven toch niet in Nederland? Dan zijn het toch geen Nederlandse vogels. Ach ik zoek ik het wel op. Of zal ik het aan Draver vragen? Nou ik zie morgen wel, dacht ik en intussen reed de wagen op elektriciteit maar door. Hierbij dus toch nog een vraag.
    Ik moet snel vertrekken zie ik aan de buienradar, hiernaast.

  7. Martin nog wat aanvullingen, soms zet je wel eens iets te snel op je blog.Dit kreeg ik via de vogelwerkgroep.
    Hoe erg die jaarlijkse kievitenslachting ook is, nieuws is het niet bepaald.
    Het is een rechtstreeks gevolg van de verder veelgeprezen EU-Vogelrichtlijn uit 1979. Bij de totstandkoming daarvan konden/moesten alle landen opgeven, op welke soorten zij wilden blijven jagen. Vrijwel alle steltlopers zijn in landen als Frankrijk en Denemarken op die lijst geplaatst. Er is dus Europese overeenstemming over het onbeperkt schieten van regenwulpen en groenpoten in bijvoorbeeld die twee landen. En over het vangen en schieten van kieviten. Alleen omdat Nederland vergat de kievit ook op die lijst te zetten, is eierrapen in ons land in feite illegaal. Maar er is meer vergeten, de zwarte kraai bijvoorbeeld is nergens geregistreerd als schadelijke en dus vogelvrije soort. Da’s een probleem waar de meeste landen
    – ook Nederland – zich niets van aan trekken.
    Protesteren bij het Europese parlement is niet alleen bij voorbaat tevergeefs, het kan zelfs averechts werken. Veel landen, vooral de nieuwe lidstaten ( Cyprus, Malta! ) willen niets liever dan de lijst van bejaagbare soorten in een herziene Vogelrichtlijn opnieuw vaststellen! Want dat is
    consequentie: als jullie aanpassingen willen, dan hebben wij ook nog wel wat wensen. Ondanks alle gebreken is de Vogelrichtlijn bijna altijd veel duidelijker en strenger dan de nationale wetgeving – ook in ons land. Alleen Frankrijk en Denemarken zelf kunnen dus iets aan de situatie veranderen: de Vogelrichtlijn geldt onverbiddelijk voor alle landen, maar strengere regels mag een land altijd hanteren. Voor Frankrijk en Denemarken lijkt die kans uiterst klein… Protesten moeten dus naar het Franse parlement, niet naar het Europese…. En waarom ik steeds Denemarken noem? Dat land heeft de grootste jagersdichtheid ter wereld!
    Het filmpje toont een vrij alledaagse praktijk. De nog overgebleven Nederlandse wilsterflappers gebruiken bij het ringen van kieviten en goudplevieren precies dezelfde vangmethode, inclusief de wip.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

