Twee dagen op de fiets en de eerste Nachtegaal

   Goede Vrijdag  een fietstraining met als startplaats het NS station te Oost-Souburg, vanaf deze plaats vertrekt altijd een vaste groep om gezamenlijk te trainen iedereen is welkom, de meeste zijn wel  van onze toerclub. Ze zijn van plan om een grote ronde te rijden via Schouwen en via de Zeelandbrug  terug een rit van ongeveer 100 km, dat gaat voor mij niet lukken ik heb nog een afspraak laat in de middag, we rijden met zijn tweeën tot Neeltje Jans mee met de groep. Het tempo richting Neeltje Jans ligt behoorlijk hoog maar dat kan ook niet anders de wind hebben we achter, dit betekent dat we met ze tweeën terug stevig moeten trappen met de wind tegen. We maken nog een rit over Walcheren, we rijden hoofdzakelijk over binnenwegen vanwege de vakantiedrukte in de kustplaatsen, na 70 km zijn we weer in Middelburg. Zaterdagmorgen vroeg om kwart voor tien vertrokken voor een lange fietstraining, dit is noodzakelijk volgende week zaterdag ben ik van plan om de toertocht van de Amstel Goldrace te rijden in Zuid Limburg. Het is heerlijk weer om te fietsen wel weer een stevige wind uit het zuiden, ik fiets de volgende route via Veere naar de sluizen, vandaar naar Arnemuiden nu fiets ik een groot gedeelte langs het Veersemeer, het is hier genieten de zang van de Veldleeuwerik is regelmatig te horen boven de Middelplaten, bij het recreatiegebied Schelphoek hoor ik de eerste Nachtegaal zingen. Ik rij nu door naar de brug bij Kats, hier krijg ik gezelschap van een mede fietser we rijden gezamenlijk richting de Zeelandbrug helaas slaat hij af richting Kattendijke, ik moet hier alleen naar boven de Zeelandbrug op een rechtstuk fietspad over de Oosterschelde richting Zierikzee. Hier besluit ik om niet langs de N59 te rijden heel druk met recreatieverkeer, maar ik neem een rustige en mooie route via Kerkwerve richting de Deelingsdijk, hier passer ik het natuurgebied plan Tureluur een eldorado voor watervogels, hier is ook weer regelmatig de Veldleeuwerik te horen. Bij Serooskerke moet ik een klein stukje rijden langs de rijksweg , maar bij de Schelphoek fiets ik nu naar de dijk bij de Oosterschelde, via de Plompetoren en Burghsluis ga ik richting de Oosterscheldekering. Nu komt het zwaarste gedeelte met nog ongeveer 25 km voor de boeg en met de wind tegen, maar wel weer een formidabel uitzicht over de Noordzee en Oosterschelde, ondertussen heb ik ook wat brandstof ingenomen in de vorm van een banaan en twee krentenbollen, ik heb nog een gelletje op voorraad als de hongerklap mocht toeslaan. Het laatste gedeelte gaat over een klein gedeelte van Noord-Beveland, bij de Veersegatdam hoor ik ook mijn eerste Fitis zingen deze zomer, ondertussen gaan de benen ook wat zwaar wegen  het tempo zakt. Op de het fietspad richting Vrouwenpolder wordt ik voorbij gereden door een collega, ik  kon aanpikken het tempo ging weer richting de 40 km/uur kon merken dat ik toch wat ging verzuren. Het laatste gedeelte richting Veere moest ik verder alleen ik heb mijn gelletje maar aangesproken een schot met extra energie een  gelletje voelt een beetje als doping en dat zou een euforisch gevoel moeten geven om Middelburg te halen. Na 92 km ben ik thuis, en verder een heerlijke middag in de zon gezeten in de tuin om uit te rusten van deze tocht nagenoeg alleen gereden en  dat is wat anders dan in een groep, het was weer genieten in de natuur vandaag.
 
 
 Veersemeer
 
 
 
 Plan Tureluur
 
 Plompetoren aan de Oosterschelde
4 gedachtes over “Twee dagen op de fiets en de eerste Nachtegaal

  1. Als ik mijn computer aan zet gaat de ijsvogel-pagina van ‘Beleef de lente’ (geen broedend exemplaar te zien) van de vogelbescherming aan. Ik hoor de hele dag vogels zingen en een pauw schreeuwen in het gooi. Een prettig geluid.
    Gisteren hoorde ik tijdens het fietsen erg lange rollers in het riet. Wat zou de wereld zonder vogelzang saai zijn.Reactie is geredigeerd

  2. Aad, Squeezy is een vloeibare voeding op basis van maltodextrine en fructose voor gelijkmatige energie toevoer, een zakje met als inhoud gel en je moet er veel bij drinken en het zet dan snel om in energie.Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

