Tilburg naar Middelburg via fietsroute LF13

   Woensdag  voor familie bezoek naar Tilburg racefiets mee in de trein en fiets kleding in de rugzak, tevens waren de weersomstandigheden voor een lange fietstocht gunstig alleen de wind was in het nadeel zuidwest. Om negen uur vertrokken vanuit Middelburg naar Tilburg we mogen niet eerder met de trein vanwege de voordeelpas, in Roosendaal overstappen naar de trein naar Zwolle. In Tilburg hadden we geluk dat de sneltrein stopte op het station van Tilburg-West vanwege een defect treinstel voor onze trein, reizigers moesten overstappen in onze trein en wij konden hier van profiteren en uitstappen dicht bij ons bezoek adres in Tilburg. Bij onze familie eerst aan de koffie en wat eten voor de rit naar Middelburg om half twaalf ben ik vertrokken richting het westen, ik had gekozen voor de LF 13 route die loopt van Venlo naar Middelburg  in de omgeving van Prinsenbos had ik de eerste route bordjes gevonden. Op deze kruising kwam ik zes man tegen die het rondje Nederland aan het fietsen waren en die moesten richting Rilland, ze waarschuwde mij voor het regelmatig ontbreken van de bordjes LF 13b. Het eerste gedeelte door de Boswachterij van Ulvenhout was een mooie goed aangegeven route, maar wel met veel slinger paadjes en smalle bospaden waar regelmatig scheuren in het asfalt zaten door de boomwortels, niet optimaal voor die dunne racebandjes. Bij Ulvenhout ging het volledig mis hier miste ik een bord en kwam ik op de route LF 9 terecht die ging naar het station van Breda midden in het centrum en probeer dan maar eens de weg te vinden richting  Etten-Leur. De aandacht in de bewegwijzering is hoofdzakelijk gericht op het autoverkeer, en voordat je dan een rood fiets bewegwijzering’s bord tegenkomt dan  heb je al aardig wat extra km afgelegd. Uiteindelijk in Etten-Leur terecht gekomen daarna richting Roosendaal via Wouw, hier het besluit genomen om Roosendaal en Bergen op Zoom te mijden. Via de Wouwse Plantage naar Huibergen om daarna via Hoogerheide het vlakke Zeeland in te rijden hier zat ik op ruim 85 km en nog ongeveer 60 km voor de boeg. Inmiddels was het aan de warme kant en mijn bidon was leeg, ben maar even gestopt bij de Vier Haasjes net voor Rilland, en hier aan een vriendelijk dame gevraagd die in de tuin aan het werk was of ze mijn bidon wilde vullen. Dit was geen probleem een flinke kus vroeg ze als beloning, maar daar heb ik maar van afgezien want stel je voor van het een komt het ander, en ik had een afspraak thuis om ongeveer 6 uur bij mijn meisje die dan met de trein ongeveer gelijk in Middelburg zou arriveren. Bij Krabbebndijke had ik het geluk dat ik in het wiel kon mee liften bij een andere nog frisse collega die had er een behoorlijk tempo in zodoende was ik snel door het saaie gedeelte heen. Bij Kapelle neem ik de route door het natuurgebied van de Poel hierdoor hoef ik niet door Goes heen, bij Heinkeszand fiets ik langs de oude rijksweg via Lewedorp naar Arnemuiden via dit gedeelte kan ik de meeste verkeerslichten op een na ontwijken, bij de Stationsbrug rij ik door het centrum van Middelburg waar de klok op de Lange Jan op half zes staat. Ongeveer zes uur op de fiets en 147 km afgelegd, de route planners op internet geven ongeveer 125 km aan, het is een doolhof voor fietsers op de doorgaande route. Geen geld meer uitgeven aan nieuwe autosnelwegen, maar zorg voor goede snelle comfortabele lange fietsroutes.
 
 
 Tilburg Westpoint
 
 Omgeving Breda
 
 De Poel
 
Lange Jan Middelburg
4 gedachtes over “Tilburg naar Middelburg via fietsroute LF13

  1. Vorige week maakte ik het mee dat de bordjes waren omgedraaid. Dunnenbandjes routes zijn het niet, wel kom je met de LF-paden vaak op hele mooie plekjes.

Geef een reactie

