Buizerd als tegenstander

Woensdag een fietstraining solo richting Neeltje Jans en een gedeelte over Noord-Beveland, hier in de polder is het heerlijk fietsen in de zomer, voordeel lange stukken over polderdijkjes en nagenoeg geen verkeer. De wind waait vandaag uit het zuiden en de temperatuur boven de twintig graden, het gedeelte naar Neeltje Jans tot het Tophuis is ongeveer 22 km vanuit Middelburg, vandaar heb ik er nog een lus aan vastgeknoopt door Noord-Beveland om aan mijn km te komen. Via Camping de Roompot fiets ik over dijkjes langs Wissekerke, na het oversteken van de N255 fiets ik op de provinciale weg richting Geersdijk, deze weg aan bij de zijde begroeid met hoge bomen. Vlak voor Geersdijk hoor ik achter me een behoorlijk gekrijs van een roofvogel tot mijn schrik zie ik een Buizerd langs mij heen vliegen, hij wordt op dat moment afgeleid door een groep Kraaien, dat is mijn redding geweest. Het is voor mij nu de tweede keer dat ik op de racefiets in de broedtijd aangevallen wordt door een Buizerd, de eerste keer in de omgeving van de Stekeldijk bij Kamperland toen was het wel raak een jaap op mijn hoofd. Het verschil was dat ik nu een helm op had en de vorige keer helaas geen hoofdbescherming. Deze aanvallen hebben vermoedelijk te maken dat je met opvallende kleding door zijn territorium fietst , deze voorvallen komen ook voor tijdens het hardlopen. Via Stroodorp en Kamperland fiets ik nu verder door het natuurgebied van de Schotsman-Ruiterplaat naar de Veersegatdam. Het laatste gedeelte gaat via de Polredijk en Veere naar Middelburg een rit van 64 km.
Nog wat leuke vogelwaarnemingen onderweg, Torenvalk, Bruine Kiekendief man, en de eerder vermelde Buizerd, en in de duinstruwelen langs de Veersegatdam is het een waar concert van zangvogels zoals de Fitis, Tjif Tjaf en de Grasmus.

       Noord-Beveland aardappels in bloei

9 gedachtes over “Buizerd als tegenstander

  1. Ja, in opvallende kleren door de natuur en de buizerds krijgen altijd de schuld. wat zijn mensen toch egocentrisch. Niet direkt tegen jou bedoelt, maar deze verhalen hoor je elk jaar en kunnen behoorlijk uitgemolken worden in de pers.

  2. "De buizerd is gevaarlijk. Past die eigenlijk wel in ons dicht bevolkte landje, geachte voorzitter. Onlangs werd Draver een gekende hardfietser uit Groningen aangevallen door een exemplaar, terwijl hij gewoon tussen de aardappelvelden doorfietste. We kunnen ons wel druk maken over het milieubeleid van de boeren, maar laten we hier eens extra aandacht op vestigen. Draver was al eens aangevallen en dit was bijna de tweede keer dat hij een flinke Jaap opliep. Voorzitter, wat is de minister van plan hieraan te doen?
    Wij stellen voor een vergunning voor afschot te verstrekken aan de leden van de KNJV. Een quotum van 1200 stuks om te beginnen. Misschien voorzitter, kan de minster een opgezet exemplaar krijgen voor op zijn ka…"
    "Hohoho, wilt u bij uw voorstel blijven. Vervolgt u betoog mijnheer Vanburg."
    "Voorzitter ik wist niet dat de kerstman tegen het geven van eenvoudige cadeautjes is. Maar hier wil ik het even bij laten."
    "Voorzitter ik ben blij dat ik na de heer Vanburg ben aangeschoven."
    "Dat doet me goed mevrouw Hulsema."
    "Mijnheer Vanburg probeert u nu niet altijd de slimste te zijn. Dat bent u nl. niet."
    "Ho ho ho, het is hier geen kippenhok, blijf een beetje terzake."
    "Zoals ik al zei ik ben blij dat ik na mijnheer Vanburg aan het woord kom. Nu komt mijn betoog voor een duurzame en ecologisch verantwoord agrarisch beleid des te beter tot zijn recht. Elk ecosysteem heeft zijn predatoren nodig, voorzitter. Een van de gotere soorten die de Nederlandse habitat rijk is, is juist de buizerd. Deze verdient dan ook een plaats in het systeem waar mens en dier naast elkaar zullen moeten leven."

    De andere dag in de krant:
    ————————————————Fietser aangevallen door rover
    Den Haag – Steeds vaker worden fietsers en wandelaars aangevallen door grote roofvogels. Woordvoerder landbouwbeleid Van Burg stelt voor iets aan het probleem te doen. De KNJV heeft terughoudend gereageerd maar is wel bereid mocht haar dit gevraagd worden aan het verzoek de boosdoeners iets uit te dunnen gehoor te geven. Mijnheer Korrel, voorzitter van de KNJV zegt dat het niet anders kan. "Je hoeft geen vogeltuurder te zijn om te zien dat er veel te veel buizerds in ons land roodvliegen. Het wordt gevaarlijk." Volgens mevrouw Hulsema moeten mens en dier naast elkaar leven. "Ja daar zal die Draver uit Friesland niet mee geholpen zijn," regeert Van Burg geirriteerd.
    etc etc.

  3. Antoinette, daar was het mij niet om te doen, maar ik ben het met je eens de pers blaast het erg op en vooral vanuit de jagers wereld, weer een reden om op de Buizerd te gaan jagen, groet

  4. Martin, ik ben voor het standpunt van mevrouw Hulsema, het was wel in het mooie Zeeland en niet in Groningen, journalist heeft slecht geluisterd naar het verhaal van Draver.

  5. Maria-Dolores, alles wat snel en opvallend is vallen ze aan in hun territorium,en ik was gisteren snel en opvallend gekleed met de gele trui aan.

  6. Da’s dan vragen om moeilijkheden ;-)! Voortaan niet zo snel en in ieder gaval minder opvallend? Ik plaag je maar hoor! In de duinen van Castricum wordt ook gewaarschuwd voor de buizerd. Als wandelaar in gedempte kleuren maak ik mij nu geen zorgen meer.

  7. Inderdaad Draver slecht geluisterd, maar het gaat niet om de feiten het gaat om wat overgebracht wordt. Ik speel dit spelletje wel vaker de laatste tijd. Hoe moeilijk is het om een debat te winnen naar het publiek toe als je je aan de feiten weinig gelegen laat liggen. Hulsema kan er niet tegen op die krijgt jou aan haar kant, maar die had ze al aan haar kant.
    Steed opnieuw zie ik hoe gemakkelijk het is.
    Mijn vriendin komt net binnen en zegt: ik vind het maar een maf experiment.

Geef een reactie

