Han Reijnhout de hardlopende Kunstenaar

Han Reijnhout 75 jaar geleden geboren, kunstenaar en nog steeds actief als hardloper

Ik ken Han al meer dan 30 jaar bijna al zijn verhalen in het boek het portret van een Zeeuwse kunstenaar zijn in de loop van deze jaren tijdens onze training regelmatig voorbij gekomen.

Mijn eerste ervaringen met Han waren de looptrainingen op zaterdagmiddag vanuit Westhove waar we in de schuur van de Oranjerie/Koetshuis van het kasteel Westhove een ruimte beschikbaar hadden om ons om te kleden.

Deze ruimte achter in het koetshuis mochten we gebruiken van de toenmalige bewoner Bommeljé.

De looptrainingen gingen in die tijd bijna altijd door het waterwingebied van Oranjezon en over het strand, deze trainingen had meer het karakter van een onderlinge wedstrijd dan van een gedoseerde training.

Het was na afloop van de trainingen ook altijd genieten in de volkstuin van Westhove met zijn mooie hoogstam fruitbomen.

Na afloop van deze trainingen kwam voor Han het tweede gedeelte van deze middag een rondrit met Bertus Walker langs de vaste vrienden die in die jaren op de terug reis naar Middelburg waren ontstaan, zoals de groenteboer,een cafetaria, en de fietsenmaker Jan Wagemaker in Oostkapelle.

Vers staat mij ook in het geheugen de ritten met Bertus en Han naar Leiden naar de Zilveren Molenloop een wegwedstrijd over 15 km, Bertus bracht ons altijd met zijn Citroen CX in een record tempo naar Leiden en terug met gevaar voor eigen leven.

Jarenlang heeft Han zich ook ingezet voor de eerste prestatieloop in Zeeland de Massaloop in Oostkapelle met als hoogte punt de eerste jaren meer dan 2000 deelnemers, Han zette het parcours uit in Oranjezon en vanzelfsprekend verzorgde hij de tekeningen voor onze folders.

Ik ben zeer onder de indruk van het boek over het leven van Han portret van een Zeeuwse kunstenaar en de expositie in het Zeeuws Maritiem MuZEEum in Vlissingen tot 3 maart 2010

Han

Atelier annex keuken van Han

Arm 24

Koperen Ko straatartiest in Middelburg

Mereltje in de tuin van Han

TH 60

13 gedachtes over “Han Reijnhout de hardlopende Kunstenaar

  1. Markant hoofd.
    TH = Tholen
    Arm = Arnemuiden.
    Met Tholen heb ik nog wel wat daar heb ik op
    een boerderij schapenhoeven leren schoonmaken
    en bijsnijden.

  2. Draver , alweer mooie foto’s . En Han ken ik natuurlijk ook. Hij heeft mij o.a. geleerd om een duurloop te doen.
    Ik ben blij dat hij nu eens echt als kunstenaar gewaardeerd wordt. Hij is zo ontzettend bescheiden, en nauwelijks in het nieuws terwijl hij het zo verdient vanwege zijn kwaliteiten. Naar aanleiding van de "massaloop" ben ik nog in het bezit van een kaartje met daarop de gelopen prestatie afgeklokt in een "duivenklok " van en door de vader van John Vermeulen. In diezelfde loop, ik weet niet meer in welk jaar dat geweest is, eindigde ik voor John en voor Kim. Heel lang geleden. Een prachtige loop , de enigste keer per jaar dat we door het waterwingebied heen mochten lopen. Maar dat even terzijde.In het waterwingebied in Oostkapelle heb ik voor het eerst de colibrievlinder gezien, en gefotografeerd, vandaar dat ik verschillende herinneringen heb aan het waterwingebied te Oostkapelle. Complimenten voor de blog Draver. Is het snoeiwerk nog gelukt??Of heeft het een gehele middag geregend?? Hartelijke groet.

  3. Icarusblauwtje die Duivenklokken waren de oude tijdregistratieklokken van de Schelde prikklok. Inderdaad eindelijk erkennng en zijn boek wordt ook goed verkocht. Aanbeveling als je in de buurt van Vlissingen ben even het Zeeuws Maritiem MuZEEum meenemen.
    Ben net terug van de Zandlopers Meeuwenpad beste tijd van dit seizoen, er is weer hoop.

  4. Cees 7 maart 1970 was dit mijn eerste prestatieloop over 10 km, ik dacht toen ongetraind net binnen het uur, in 1971 zat ik al rond de 50 minuten, en nu bij 40 jaar later zit ik daar tussen in, groetjes.

  5. Draver, ik ga zeker kijken naar het MuZEEum, en het boek schaf ik ook aan. Dank voor alle informatie.
    Goed dat je weer gelopen hebt en eigenlijk ben ik wel een beetje jaloers maar vanuit Belgie is het wel een eind om "even" het meeuwenpad te lopen. Het is er zo mooi!!!, en nu zeker met het zonnetje erbij. Hartelijke groet Icarus

  6. Han Reijnhout, zo te lezeneen veelzijdige èn sportieve man. Wat een mooie en fijngedetailleerde kunstvoorwerpen van zijn hand. Dat grote zeilschip en die vissersbootjes met netten. En dan die kat met vis in z`n bek.
    Ook de pentekeningen of etsen zijn prachtig.
    Mooi blog Draver.

Geef een reactie

