Kleine Barmsijs in de tuin

In Europa broeden twee verschillende soorten barmsijzen, de kleine en de grote barmsijs. Vroeger werden beide soorten tot dezelfde soort gerekend, de barmsijs. De grote barmsijs is lichter van kleur dan de kleine barmsijs en heeft enkele witte strepen over de vleugels. De kleine barmsijs broedt sinds 1961 in Nederland, terwijl de grote barmsijs verder naar het noorden broedt en alleen in de winter in Nederland aanwezig is.

De kleine barmsijs komt voor in verschillende soorten bossen, waar het nest wordt gebouwd van mos en twijgjes. De zaden van bomen vormen het belangrijkste voedsel, hoewel in de zomer ook insecten gegeten worden.

Bron Vogelvisie.

13 gedachtes over “Kleine Barmsijs in de tuin

  1. Had jij zo`n vogeltje in je tuin Draver? Ik weet niet of ik er ooit eentje gezien heb.
    Er was wel een vogeltje ijverig bezig met mos een nest in mijn brievenbox in de tuin te bouwen.
    `k Heb het verwijderd en de brievenbus, die hij voor vogelhuis aanzag, dichtgeplakt. Stelt dat de post een zwaarder pakketje op het nest zou laten vallen.

  2. Deze nazomer dacht ik ook sijsjes
    gezien te hebben maar keek in de zon
    en zag ze niet goed, ik bedenk me ook
    dat ik zo weinig van sijsjes afweet……
    helemaal niet opgenomen in m’n vogelrepertoire:
    barmsijzen, ga er over nadenken hoe dit komt
    (heel veel mussen hier in de tuin) mijn lievelingsvogeltje
    is het winterkoninkje, komt hier heel veel voor in de tuin……

  3. Smokey brievenbusssen buiten zijn inderdaad favoriete plekjes voor nest plaatsen, vooral als ze niet regelmatig gebruikt worden voor de post. In mijn nestkast tegen de gevel zit bijna nooit wat maar wel op de meest ongebruikelijk plaatsen in de tuin.

  4. antoinette ik heb een vogelvriendelijke tuin gemaakt met een vijver met een gedeelte als moeras, hier is het een komen en gaan van vogels om te drinken te badderen.

  5. mooi!
    zelf ben ik niet zo’n determineerder.
    bij mij gaat het zelden verder dan: hij lijkt op een mus, een mees of een roodborstje, maar is een beetje kleiner, groter, bonter, sneller… waarschijnlijk bekijk ik de vogels ongeveer zoals de vogels zelf naar elkaar kijken :-).
    ciao,
    Maria-Dolores, vogelvriendje op haar manier

  6. Maria vanuit onze woonkeuken kijken we zo in de tuin, en als er dan een andere soort aanwezig is dan wil ik dan ook goed uitzoeken, dit is ook een sport.

  7. @Draver,
    ja, soms ga ik dat soort dingen natuurlijk òòk uitzoeken, maar meestal dus niet.
    hier waar ik woon is dat ook niet zo gebruikelijk: als ik wel eens aan mensen vraag hoe een vogel heet, krijg ik bijna nooit een goed antwoord… of ze durven geen antwoord te geven omdat ze weten dat hoe zij de vogel noemen, waarschijnlijk niet de officiele naam is. en het beetje wàt ik weet, is in drie verschillende talen door elkaar, daar wordt het ook niet beter van :-).

Geef een reactie

