Hardlopen en wat natuur in de winter

Op dit moment nog geen zin om op mijn mountainbike te stappen, de valpartij van vorige week heeft toch wel wat sporen achter gelaten op mijn heup, een flinke kneuzing met dito bloeduitstorting. Als afwisseling bij het hardlopen heb ik dan nu wat meer tijd voor de natuur wat ook een van mijn hobby’s is waar ik door het fietsen te weinig tijd voor vrij maak. Maandag een wandeling gemaakt langs de Veersewatergang richting Veere met veel mooie momenten zoals het drie keer waarnemen van een IJsvogel die op zoek zijn naar plaatsen waar nog open water is. In de grote windwakken in de watergang zitten ook hele grote groepen met Smienten en Kuifeenden, en verder zien we regelmatig Blauwe reigers zitten in de slootkanten uit de wind, ze zitten wat de bobberen omdat ze geen voedsel kunnen vinden.

Dinsdagmiddag een looptraining van Middelburg naar Gapinge, ik neem voorlopig de doorgaande wegen want die zijn volledig vrij van sneeuw en ijs, nadeel is wel dat er veel autoverkeer voorbij raast het is opletten.

Woensdagmiddag wat gaan vogelen op de fiets richting Veere, in het kanaal zwemmen weer heel veel Smienten aantal tussen de 500 en 1000, daartussen ook veel Kuifeenden, onderweg zie ik een Watersnip landen in een sloot op zoek naar wat eten hij blijft rustig zitten en ik kan net op tijd een foto maken voordat hij weer zigzaggend weg vliegt. Inmiddels ben ik in Veere en het is licht aan het motsneeuwen het is grauw ik kijk nog even over het Veersemeer waar ik een Middelste Zaagbek zie duiken en met een vis boven komt en gelijk wordt aangevallen door een Zilvermeeuw maar hij maakt geen kans voor deze prooi de Zaagbek duikt gelijk weer onder. Verder zie ik hier nog een Fuut en een grote groep Meerkoeten zwemmen, inmiddels krijg ik het wat koud aan mijn handen en voeten ik loop een stukje met de fiets aan de hand door Veere om we wat op te warmen. Bij het Veersebos hebben de schaatsers weer bezit genomen van de kreek een van de mooiste schaatsbanen van Zeeland, en nu maar hopen dat de vorst nog een poosje aanhoud dan kan ik zelf ook nog op de schaats als de heup meewerkt. Het was weer genieten in de natuur ondanks de winter.

 

Smienten in kanaal door Walcheren

 

 

Watersnip

 

 

Middelste Zaagbek Veersemeer

 

 

Alsof het geen winter is

 

10 gedachtes over “Hardlopen en wat natuur in de winter

  1. Pas je een beetje op jezelf, Draver. Voor je het weet zit je in de lappenmand, net als Icarusblauwtje.
    Mooi hé, die vogels in de winter?
    Ceesgegroetje

  2. Zwollywood zolang er nog open water is in kanalen dan redden ze het wel, ik zie het met de IJsvogeltjes die vliegen wat af om een wak te vinden, en regelmatig zie ze onder brukken duiken naar prooi.

  3. Cees inderdaad de schrik nog in de benen en de fiets is sindsdien niet meer buiten geweest, maar het begint weer te kriebelen en mijn fiets kijk me iedere keer weer aan met de vraag wanneer gaan we weer en die kan ik natuurlijk niet teleurstellen.
    Er zit momenteel van alles in de polder vooral veel ganzen.

  4. Die watersnip zit er ook bij alsof die het heel koud heeft. Maar het zal meer ook de honger zijn, denk ik.
    Beterschap met de heup, even tijd voor andere dingen dus.
    Hartelijke groet, Coby

Geef een reactie

