Baltimoretroepiaal de beroemdste vogel van Nederland

Maandagmorgen naar Schagen voor een familiebezoek een mooie gelegenheid om even te kijken in de wijk Oudorp te Alkmaar waar al een paar weken het beroemdste vogeltje van Nederland aanwezig is de Baltimortroepiaal. Het was behoorlijk mistig toen we van huis vertrokken pas na Schiphol klaarde het wat op, de wijk Oudorp is goed te bereiken via de doorgaande weg naar Schagen we zijn snel op de plaats waar we moeten zijn met dank aan de site van Waarnemen.nl. Bij aankomst in de Ceresstraat zie ik gelijk de bewuste boom waar het kleine vogeltje meestal is te bewonderen, ik zie een paar mensen rond de boom lopen dus de kans is groot dat hij nog aanwezig is. Het is hier nog behoorlijk glad door de ijsplekken en de dooi, nadat ik de auto heb geparkeerd loop ik naar de achterzijde van de Istriastraat en al snel zie ik het vogeltje met oranjegele en zwarte veren tussen de Dennennaalden door manoeuvreren. Als eerste pak ik mijn kijker om hem goed in beeld te krijgen het is inderdaad een juweeltje, daarna een poging om hem goed in beeld te krijgen met mijn camera maar helaas hij bleef nog even wat rond scharrelen in de Den, om daarna te verdwijnen. Ik ben nog even gaan zoeken op de plaats waar hij eerst is ontdekt in de Ceresstraat maar hij bleef voor mij onvindbaar en de tijd was er ook niet meer voor.

Het zou de eerste waarneming zijn na de ringvangst in 1890, de Baltimoretroepiaal hoort normaliter thuis in Noord-Amerika hoe deze vogel hier in Nederland terecht kon komen dat is een raadsel het zou kunnen zijn als verstekeling op een schip of met een flinke orkaan of depressie richting noordwest Europa gevlogen !

De mening van een van de bewoners die ik gister sprak was het duidelijk een ontsnapt vogeltje uit een kooitje of een volière, want hij is veel te tam hij vliegt namelijk niet weg als er hier zoals in het eerste weekend meer dan honderd vogelaars rond lopen. Voorlopig blijf ik maar wat vogelen en genieten van de natuur hier op Walcheren, of het moet toevallig met een bezoek te combineren zijn zoals vandaag, het was op deze maandagmorgen erg rustig in de wijk Oudorp te Alkmaar.

 

foto van internet

 

 

 

15 gedachtes over “Baltimoretroepiaal de beroemdste vogel van Nederland

  1. Martin je kan het goed volgen via de site van Waarnemen.nl. Zondag waren er zeker 20 meldingen dus de kans was erg groot en het vogeltje was al een paar weken aanwezig in deze omgeving.

Geef een reactie

