Lars de Rijck en Joe Robinson in een dubbelconcert

Donderdagavond een onverwachte verrassing we hadden kaarten gekocht voor een optreden van de Amerikaanse fingerstyle-virtuoos Andy Mckee maar die had zijn toer afgezegd in Nederland maar zijn vervangers waren magisstraal.

Er was voor een prachtig alternatief gezorgd twee jonge gitaarbeloften stonden deze avond op het podium Australier Joe Robinson (18) en de Nederlander Lars de Rijck (17). Lars de Rijck begon op zijn negende jaar met gitaar spelen en werd al gauw door velen herkend als een groot talent. Drie jaar later werd hij geïnfecteerd met het “Tommy Emmanuel-virus” en leerde hij alleen, geheel op gehoor, het gehele repertoire van zijn idool te spelen. In 2006 schreef hij zich in bij het Conservatorium in Amsterdam, waar hij gitaarlessen van Thomas Bekhuis kreeg. Ook gitaarvirtuoos Harry Sackioni herkende het grote talent in hem en nodigde hem uit voor een gastoptreden tijdens zijn theatertour. Hoogtepunt blijft het tweede worden bij de TV serie ‘Holland’s Got Talent’ in 2009, hoewel jury-lid en talentscout Henkjan Smits in Lars de eigenlijke winnaar zag. Wel nodigde zijn idool Tommy Emmanuel hem tijdens de finale uit voor gastoptredens later dat jaar.

Deze veelbelovendste akoetische gitaristen hebben ons een onverwachte avond bezorgd, voor de pauze speels Lars de Rijck eigen werk en een paar stukken van zijn grote voorbeeld Tommie Emmanuel, na deze korte pauze kregen we het gitaar wonder uit Australie Joe Robinson op het podium. De Australische gitarist Tommy Emmanuel wordt algemeen gezien als hét wonder op gitaargebied. Een ijkpunt; een van de meest virtuoze ‘finger-pickers’ ter wereld. Maar de verjonging loopt zich warm. Zoals in Australië. De 18-jarige Smokin’ Joe Robinson wordt sinds het winnen van ‘Australia’s Got Talent’ en opnames in Nashville met Frank Rogers (CMA, ‘Producer of the Year’) door velen erkend als een van de veelbelovendste akoetische gitaristen ter wereld. Zijn unieke gitaarstijl wordt door o.a. Les Paul, Steve Vai, Brad Paisley en Tommy Emmanuel de hemel in geprezen.

Na het solo optreden van Joe Robinson speelde de twee super talenten nog een paar nummers gezamelijk op deze verrassende avond in de stadsschouwburg van Middelburg

 

Lars de Rijck

 

 

Joe Robinson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22 gedachtes over “Lars de Rijck en Joe Robinson in een dubbelconcert

  1. Heel bijzonder.Wat een talent. Ik stuur dit even door naar een liefhebber van dit soort muziek en ik weet zeker dat ik hem daar een groot plezier mee doe!

  2. Als fan van Lars ben ik razend trots op dit zeer goede artikel. Ik ging dus wel bewust voor de jonge talenten. Dinsdagavond en gisteravond in A’dam. (Middelburg lukte op het allerlaatste moment helaas niet i.v.m. de treinverbinding). Ben het compleet met je eens dat het een genot is om deze talenten te horen/zien optreden. En ben dus blij te horen dat jij dat ook hebt ervaren. Nogmaals, een geweldig artikel wat je hebt geschreven, kunnen ze trots op zijn!!!
    Groetjes, Karin

  3. Tja, dat was werkelijk een GROOTS afsluiten van deze tourneeweek van Lars en Joe.. Wat een zaal en entourage! De zaal zat propvol en ook de balkons. Harry, Pierre, Joe en Lars speelden allen wat nummers solo. Joe en Lars speelden een paar stukken samen (grandioos uiteraard) en alle vier samen op het eind. Had op de valreep een kaartje gekocht omdat ik niet naar Middelburg kon. Maar zat op de eerste rij en ze speelden zo’n twee meter van me vandaan!! Zal nooit meer zo’n goede plaats krijgen. Ik had het Concertgebouw (grote zaal) nog nooit van binnen gezien, maar als je als artiest daar mag optreden, moet je wel van goede huize komen.. En dat komen ze dus ook alle vier! Ben nog helemaal in de enthousiaste sfeer zoals je tussen de regels door kunt lezen. De akoestiek is zó goed in die zaal, je hoort alles.. Was ik vergeten mijn mobiel af te zetten. Wat een kneus, hè. Harry ging er heel leuk op in trouwens en droeg het nummer aan mij op, maar ik schaamde me dood!!! Dus al met al, een onvergetelijke avond met heel wat quality aan muzikaal talent bij elkaar!!!
    Karin

  4. Wow, wat een geweldige gitaar-virtuoos is die Lars zeg…..
    Ik heb dat programma niet zo gevolgd vorig jaar.
    Dank voor het attent maken op deze veelbelovende muzikant, Draver.
    Een vet compliment trouwens voor de foto’s: ik neem aan dat jij die gemaakt hebt?

  5. Geroma dank voor je reactie, foto’s zelf gemaakt gaat steeds beter al ben ik nog niet helemaal tevreden. Ik wil nog een lichtgevoelige 50 mm lens kopen.

  6. Met de kwaliteit van de foto’s mag je wel degelijk tevreden zijn, pfff… Wist niet dat jij deze, naast je geschreven artikel, ook zelf had gemaakt. Heb ze direct "gepikt" van je…
    Ik vind het prachtige foto’s, dus die lichtgevoelige 50 mm lens zal mij een zorg zijn, haha! Ik vind ze nu al perfect!
    Groetjes, Karin

  7. Karin bij publcatie wel de bron van de foto’s vermelden, ik ben ook wel tevreden maar het kan altijd beter, dank voor je complimenten.
    Van Lars heb ik ook een reactie ontvangen via de mail.

  8. Hé Draver! Lees nu je reactie over die foto’s pas. Nee, ik complimenteerde je alleen met die kwaliteit van de foto’s. Zal NOOIT iemands foto’s publiceren of doorzenden, zelfs niet naar Lars en áls ik dat zou doen, uiteraard met bron! Heb wel meer foto’s van Lars tijdens zijn optredens toegezonden gekregen, maar blijven altijd vertrouwelijk in mijn eigen album!
    Groetjes, Karin

Geef een reactie

