De rust van Noord-Beveland

Dinsdagmiddag een ritje gemaakt over Noord-Beveland het op een na kleinste eiland van Zeeland met een natuurlijke schoonheid in de zomer en in de winter, en van massatoerisme is hier gelukkig geen sprake. Het is dan ook bij uitstek een geschikte omgeving om heerlijk te fietsen over de mooie polder wegen en de prachtige vergezichten.

Vanuit Middelburg ging mijn rit via Veere en de Veersegatdam naar Noord-Beveland en in het eerste gedeelte neem ik de route door het mooie natuurgebied de Schotsman-Ruiterplaat de voormalige zandplaten in het Veersegat , nu een mooi bosgebied bestemming recreatie. Bij Kamperland besluit ik om de buitenste route te rijden langs de Goudplaat een eiland dat ontstaan is na het afdammen van het Veersegat. . Het is nu een aantrekkelijk natuurgebied en wordt beheerd door Staatsbosbeheer. Op de zuidelijke punt van de Goudplaat loopt een kleine groep Przewalskipaarden rond op een afgerasterd gebied van 40 hectare en zijn er neergezet om bosvorming tegen te gaan. Het graaspatroon van deze paarden zorgt voor een gevarieerde grasmat waarin kort gras afgewisseld wordt met hoog gras en struiken.

Na de Goudplaat fiets ik langs de oevers van het Veersemeer naar Kortgene, bij Geersdijk gaat mijn tocht naar de noordzijde van het eiland naar Wissekerke. Via Camping de Roompot en de aanzet van de Stormvloedkering fiets ik nu over de Veersegatdam naar Walcheren, op dit gedeelte probeer ik een fietser in te halen die ik ongeveer 500 meter voor mij zie rijden. Ik moet stevig doortrappen pas bij Veere zit ik in zijn wiel. Hij is hier niet van gediend want hij verhoogd gelijk zijn tempo maar als ik eenmaal in het wiel zit dan moet je van goede huize komen om mij los te rijden, bij de Veerseweg gaan onze wegen weer uiteen hij gaat naar de sluizen van Veere en ik fiets rustig terug via de Veerseweg naar Middelburg, een rit van 65 km.

 

Boerderij Land & Zeezicht

 

 

Veersemeer

 

 

19 gedachtes over “De rust van Noord-Beveland

  1. Maar dan zit je toch de hele tijd naar de kont van het paard te kijken (om het zo maar te zeggen). Ik kan er zo slecht tegen als er iemand voor mij fietst…

  2. leuk herkenbaar
    als ik lange wandelstukken heb, dan kort ik het voor mezelf
    in door te zeggen, ik loop slechts tot die boom daar in de verte
    als ik dan eenmaal bij die boom ben, neem ik weer een nieuw horizonpunt
    tot ik eindelijk ben waar ik moest zijn
    maar wat jij doet met deze fietser herken ik ook wel
    het geeft even extra stimulans en een doel
    want soms ben je het fietsen an sich een beetje beu
    ach nee, dat geldt voor jou natuurlijk niet;)

  3. @ Assyke,
    Er moet ook wel een beetje competitie inzitten in het sporten. Verder besluit ik tijdens het fietsen mijn route en de afstand maar dat is ook weer afhankelijk van het gevoel.

  4. Noord-Beveland is een heerlijk rustig parcours met lange brede wegen waarop je vreselijk lekker kan doorfietsen, maar soms ook vreselijk afzien……
    En dat van die route- en afstandbepaling tijdens het fietsen herken ik.
    Vergeet nooit de dag dat ik per vergissing het weggetje vanaf Strodorp naar het Geersdijkse haventje nam ……..pfffff……..kasseien. En dat terwijl ik al behoorlijk uitgewoond door de felle wind rondreed.
    Dat doe ik nu alleen nog als ik mezelf extra wil pesten 🙂
    Groet Heijdy

  5. Draver, ik kan je helemaal volgen, ik hang aan je wiel en kan niet overnemen. Aan de hand van het verslag weet ik precies waar je gefietst hebt, prachtig verslag en mooie route. groet Icarusblauwtje.

  6. Knutselsmurf vooral in de zomer als het op Walcheren druk is met toeristen, dan is hier ruimte genoeg.
    Het zit ook altijd in mijn rondje Veersemeer, groet.

  7. Heijdy bij het landbouwhaventje wilde ik dinsdag afsteken maar dat was een landweg met grofgrind, en dat gaat niet met de race bandjes wel een mooie route onderlangs de dijk voor de mountainbike.
    Vandaar dat ik doorgereden ben naar Kortgene goed voor de km, half april staat de eerste toertocht op het programma in de Vlaamse Ardennen 150 km.

Geef een reactie

