Rit naar de Afsluitdijk

Een paar dagen verblijf in Noord-Holland op een camping in St.Maartensvlotbrug met uitzicht op de bollenvelden die momenteel volop in bloei staan. En natuurlijk heb ik van deze gelegenheid gebruik gemaakt om een trainingstocht te maken door de kop van Noord-Holland.

Daar ik nog nooit met mijn fiets op de afsluitdijk ben geweest was dat mijn doel en zaterdag ben ik vanaf de camping naar Schagen gereden, daarna door de vlakke polder naar het mooie lintdorp Bassingerhorn met zijn karakteristieke stolpboerderijen. Bij Kolhorn fiets ik richting het noorden naar het Amstelmeer via de weg onder aan de dijk is het stevig doortrappen tegen de stevige oostenwind naar De Haukes. Ik neem hier een binnenweg om het fietspad te mijden langs de drukke N99 daarna bereik ik Den Oever, ik rij over de sluizen die het water afvoeren van het IJsselmeer naar de Waddenzee en besluit om hier op de Afsluitdijk even wat te eten.

Daarna neem ik de route door Den Oever naar Oosterland nu fiets ik door een mooi glooiend gebied met mooie binnenwegen slingerend door een ligt gloeiend landschap inmiddels ben ik nu in Hippolytushoef. De rit gaat verder via de dijk tussen het Amstelmeer en de Waddenzee in de verte zie ik de Marine haven van Den Helder, bij het Noord-Hollandskanaal fiets ik een gedeelte langs N9 richting Julianadorp.Hier rij ik door de bollenvelden waar hoofdzakelijk de felle kleuren van de Hyacinten soms mooie mozaïeken late zien richten de duinen.Tot Groote Keeten fiets ik nu door de duinen hier neem ik de route via ’t Zand naar Schagen en vandaar het laatste stukje naar de camping in St.Maartensvlotbtug. Een mooie rit door de Kop van Noord-Holland van 110 km.

Bij het volgende bzoek aan deze omgeving zal het een rondje worden over de afsluitdijk en via Friesland met een pontje weer terug naar Medemblik, mogelijk zijn er nog wat tips voor deze route van mede bloggers.

Afsluitdijk

 

 

Stevin sluizen

 

 

Hippolytushoef

 

 

Omgeving St.Maartensvlotbrug

15 gedachtes over “Rit naar de Afsluitdijk

  1. de dijk niet, maar de rest is wel bekend terrein voor me.
    ik fietste altijd naar texel, langs verschillende routes als we daar op vakantie gingen.

  2. mijn rondjes ijsselmeer (met de auto, hoor) doe ik altijd met de klok mee.
    mijn foto’s zouden spiegelbeeld zijn als ik ze gemaakt zou hebben
    leuk om nu eens de andere kant te zien.

  3. Draver een route die mij goed bevalt is Amsterdam -> Stavoren ->
    Enkhuizen (mooie boottocht, 1 1/2 uur even eten) -> Amsterdam, +/- 200km.
    Je kan dat rondje ook naar het noorden verleggen, dan wordt het ook korter.
    De boot vaart niet zo vaak. 18.00 vertrek uit Stavoren, dacht ik, als het weer
    seizoen is.

  4. @ antoinette duijsters
    Ik zie ook liever een veld met paardebloemen in bloei, maar als ik hier door heen fiets ben ik toch wel onder de indruk van de kleuren pracht, toch een stuk cultuur wat bij Nederland hoort.

Geef een reactie

