Citroenkwikstaart in Westkapelle

Donderdagavond staat normaal mijn fietstraining op het programma bij Toerclub Vrijburg maar de aanwezige Citroenkwikstaart die momenteel in het natuurontwikkelingsgebied het ‘t Vroom aanwezig is heeft mijn training danig in de war geschopt. Ik heb een hekel aan om snel de auto te pakken voor een vogeltje en vandaar dat ik maar mijn fietskleding heb aangedaan en op mijn racefiets via een omweg naar Westkapelle ben gereden.

De aanwezige Citroenkwikstaart is de tweede waarneming voor Walcheren en ik had geen zin om een rugzak mee te nemen met daarin mijn verrekijker ik ga er maar vanuit dat er wel wat meer vogelaars aanwezig zijn die beschikken over een telescoop. Ik had de melding doorgekregen via een sms alert van onze Vogelwerkgroep Walcheren en heb daarna even op waarnemen.nl gekeken naar de juiste locatie. Via een hindernis op de weg een Paard wat afgevoerd werd op een vorkheftruck het Paard was tijdens een rit overleden vermoedelijke oorzaak aan een hartinfarct.

Op de Hogeweg zijn al vele vogelaars met de telescoop en verrekijker aan het zoeken naar de Citroenkwikstaart die door het lawaai van de tractor bij het bergen van het Paard even uit het zicht is verdwenen was. Maar gelukkig het juweeltje van een vogel liet zicht daarna mooi bewonderen met dank aan de echte vogelaars waar ik even door hun telescoop mocht kijken. Tevens zaten erin het plasje in dit mooie natuurgebied twee Termmincks Strandlopers en veel Tureluurs het is de moeite waard om een bezoek te brengen aan dit gebied.

Daarna weer op de racefiets richting de Zeedijk van Westkapelle om via Zoutelande en Grijpskerke weer richting Middelburg te rijden een mooie combinatie van vogelen en trainen een rit van 62 km.

14 gedachtes over “Citroenkwikstaart in Westkapelle

  1. Citroenkwiks-taart lijkt wel gebak:))
    Citroenkwik-staart, citroenkwek-staart en citroenkwak-staart. Eendvogels.
    Maar, nooit van zo`n vreemde vogel gehoord. Benieuwd of er foto`s komen…

  2. Heb even opgezocht Draver.
    Mooie vogel. Hij is geel. Hoekan het ook anders:)))http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Citrine_wagtail_I_IMG_8326.jpg

  3. @ Smokey
    Alleen door ervaren vogelaars is dit ssort te determineren, bij mij zou hij doorgaan voor een gewone Gele Kwikstraat, maar in het veld daar leer je het meeste van de natuur.

  4. @ Martin
    En afstanden spelen voor de meeste geen rol ze rijden heel het land door voor dat ene ontbrekende vogeltje, ik hou het maar op Walcheren en met uitzondering op de rest van Zeeland.

Geef een reactie

