Kerkuil

Eind mei en de hele maand juni ben ik regelmatig op stap voor controle van nestkasten van de Kerkuil voor de Keruilenwerkgroep Walcheren, ik heb een gebied ten noorden van Middelburg en een cluster rond Dishoek. Mijn eerste bezoek is meestal weer even de contacten te leggen met de eigenaren of de beheerders van de schuren waar de nestkasten hangen, dan heb ik meestal al een goed beeld en overzicht of er Kerkuilen aanwezig zijn.

Dinsdagavond op pad voor de eerste controle in de nestkasten, het eerste adres waar ik een afspraak had gemaakt daar hangt de kast helemaal in de nok van de schuur ongeveer 9 meter hoog. Vorig jaar ben ik hier via de aanwezige ladder naar de nok geklommen, de ladder was toen al niet in al te beste staat, en nu was de ladder provisorisch gerepareerd met een plankje, dit is de laatste keer dat we deze gevaarlijke ladder gebruiken. Het resultaat was in de kast redelijk twee jonge Kerkuilen en een van de ouders vloog naar buiten. Deze keer had ik hulp van mogelijk een opvolger die dit werk van mij in loop van de tijd wil overnemen het zou mooi zijn als we deze mooie Kerkuilen kunnen helpen met onderhouden van deze nestkasten.

Het tweede adres is wat gemakkelijker te bezoeken een open schuur waar we altijd terecht kunnen, hier zit deze keer van alles als we de schuur binnen komen de Kauwtjes vliegen massaal naar buiten, tevens vliegt er ook een Torenvalk weg. Het is hier een heerlijke bende we moeten tussen de landbouwwerktuigen proberen de ladder te plaatsen, overal liggen hier braakballen op de grond een goed teken, bij het plaatsen van de ladder vliegt er nog een Torenvalk weg uit de schuur. Net onder de kast op een richel heeft hij hier nestplaats gemaakt met vier pullies, bij het naderen van de nestkast van de Kerkuil vliegt een de Uilen uit de nestkast, ook hier twee jonge kerkuilen en nog een ei. Vorig jaar was de kast helaas niet bewoond, maar dit adres heeft door de jaren heen heel wat kerkuilen grootgebracht.

Onderweg hebben we nog even een kort bezoek gebracht aan een territorium van een paartje Buizerden, in dit gebied cirkelen ze al weken rond in een klein bosgebied we hebben het bezoek kort gehouden want het is zo goed als zeker dat er in het nest jonge vogels zitten, dat was ook te merken aan het gemiauw van de vogels die boven ons cirkelden.

Een geweldige avond en de natuur blijft nog steeds boeien.

Webcam Kerkuilenwerkgroep Flevoland

 

Torenvalk nest met 4 pullies

 

 

Buizerd nest

 

 

Buizerd jong ruim voorzien van eten

12 gedachtes over “Kerkuil

  1. Ik dacht, kom laat ik eens actief zijn en die fietser eens opzoeken die ik al een tijd verslonst heb.
    Kom ik op kerkuilen terecht. Prachtige beestjes en hopelijk worden het later goede piloten, maar zit ik nu wel op het goede blog?

  2. Draver die ladder was vorig jaar al een onderwerp van je blog.
    O ja daarmee bedoel ik niet dat je herhaalt, maar dat ik het wel
    leuk vind om te zien dat je gewoon doorgaat.

  3. @ Jim Hasenaar
    Het fietsen en het hardlopen gaat dikwijls samen met de natuur, en ook als ik op route ben voor controle van de nestkasten gebeurt het bijna altijd op de fiets.

  4. @ Martin
    Het was nu alleen veel slechter de sporten daar zat de mieter in en daar over zijn een paar plankjes gezet, dus inderdaaf de laatste keer.
    Ik kan voor dit werk een ladder gebruiken die ARBO goedgekeurd is van st. Landschapsbeheer Zeeland, maar dat moet je ook allemaal van te voren regelen.

Geef een reactie

