Alleen maar vogels

Al jaren ben ik lid van de vogelwerkgroep Walcheren, maar het hardlopen en het fietsen koste mij zoveel tijd dat er voor het vogelen nagenoeg geen tijd meer over was dan enkel van het zien en horen tijdens mijn trainingen onderweg in de natuur. Al volgde ik het altijd wel via de e-mail van de vogelwerkgroepen en iedere dag via de site van waarnemen en trektellen, en voor een bijzondere waarneming op Walcheren daar ging ik wel voor op pad.
Trouwens de belangstelling voor de vogelwereld is ontstaan tijdens mijn hardlooptrainingen in het waterwingebied Oranjezon waar ik toen mijn eerste Purperreiger in de oude waterkanalen zag foerageren.

Nu ik wat meer tijd heb en door omstandigheden niet meer zo intensief met het sporten bezig ben probeer ik mij weer wat meer te verdiepen in de fascineren vogelwereld. De laatste dagen ben ik dan ook regelmatig aan de westkust van Walcheren te vinden, vooral als de wind vanuit het noordwesten waait dan is Westkapelle een uitstekende plaats om vogels over zee te zien trekken, hier worden de vogels door de wind tegen de kust aan geduwd.

En vanuit de vogelkijkhut op de uiterste noordwesthoek van Walcheren heb je een uitstekend uitzicht over de zee en over de duinen richting Domburg. Ook is het momenteel te merken in je eigen tuin de Roodborst, Heggenmus en Zanglijster zijn weer terug het is momenteel ook aan de kuststrook een komen en gaan van doortrekkers die normaliter hier niet aanwezig zijn. Het is voor mij wel een probleem om alle vreemdelingen goed te determineren, meestal zijn er op deze plaatsen wel een aantal vogelaars aanwezig die met een snelle blik de vogel een naam kunnen geven het geringste geluid dat ze horen is soms al voldoende.

Waarnemingen van de laatste dagen Jan van Gent, Grote Stern, Zwarte Zee-eend, Groet Jager, Bladkoning, Bonte Vliegenvanger, Tuinfluiter, Tapuit, Paapje, Vuurgoudhaantje, Gekraagde Roodstaart en in grote aantallen aan het doortrekken de Roodborst en de Zanglijster het is weer genieten in de natuur ook zonder mijn hardloopschoenen aan en even niet op de racefiets.

Tuinfluiter

 

 

Opslagterrein Erica Westkapelle

 

 

Mantelmeeuw juveniel

 

 

 

Zeedijk Westkapelle

 

 

 

Tuinfluiter

6 gedachtes over “Alleen maar vogels

  1. Wow, indrukwekkend, Draver!
    Wat een diversiteit aan vogels heb je gespot.
    Schitterende fotoreportage erbij….
    Ook een mooie bezigheid – ipv hardlopen racefietsen – !
    Hopelijk geen blessure of zo?
    Groetjes.

Geef een reactie

