Vietnam / Hanoi – Hué Treinreis

Vrijdag 5 november 2010
Zaterdag 6 november 2010

Vietnam van Noord naar Zuid

Vrijdagavond vertrek uit Hanoi met de nachttrein naar Hue in het midden van Vietnam, rond 19.00 uur gaan we richting het station om onze trein te zoeken en we zien al snel de ons toegewezen wagon 6 coupe 2 en bed 11 en 12. Al gelijk bij het instappen in de trein is er verwarring de koffers worden uit onze handen gerukt door opdringerige koeriers die alleen de koffers onder onze bedden deponeren en gelijk dollars willen ontvangen, dat heb ik afgewimpeld dat ik daar niet van gediend was om op deze manier behandeld te worden.

Wij delen de cabine met nog twee dames uit ons reisgezelschap, de reis zou tussen de 10 en 12 uur in beslag nemen over ongeveer 650 km, maar door de overstromingen van de laatste weken kan het mogelijk wat langer duren. Het eerste gedeelte gaat redelijk snel maar er is buiten weinig te zien het is aardig donker en de trein waggelt over het spoor, omstreeks negen uur komen ze met de koffie dat breekt de tijd, om 23.30 uur duiken we in bed.

Maar van slapen zal niet veel komen de airco maakt ontzettend veel lawaai en is niet uit te schakelen ik slaap vlak bij de uitlaat van de airco. Om 07.00 uur besluiten we om ons aan te kleden en proberen we ons wat op te frissen in de beperkte en kleine toilet ruimte, we zitten nu ongeveer 11 uur in de trein en volgens de dienstregeling zouden we over een uurtje in Hue moeten zijn.

Maar het blijkt toch dat ik deze nacht een groot gedeelte te hebben geslapen de trein zou zeker twee uur stil te hebben gestaan en daar heb ik niets van gemerkt inmiddels blijkt dat we behoorlijk wat vertraging hebben opgelopen aankomst tijd zal nu half in de middag zijn. Voordeel is wel dat we nu heel veel gezien hebben van het landschap tussen de stook die maar ongeveer 50 km breed is tussen Laos en de Zuid Chinese Zee, de snelheid ligt een groot gedeelte van deze reis niet boven de 50 km/uur.

Omstreeks 14.00 uur krijgen we de mededeling dat we in de omgeving zijn van Hue het is helaas gaan regenen waar dit gebied de laatste tijd veel mee te maken heeft we kunnen het zien aan de rijstvelden die geheel onder water staan.

Om 14.30 staan we in Hue het regent behoorlijk de bus staat gereed om ons naar ons hotel te brengen het ziet er goed uit na deze enerverende treinrit we baden nu weer in de luxe, we hebben een uur om ons te douchen en om te kleden en gaan nog een deel van de middagexcursie afwerken.

We brengen nog een kort bezoek aan de overdekte markt Dong Ba in Hué helaas te kort door tijdgebrek, na een heerlijk diner weer in een echt bed slapen.

Slaapcoupe

Drakenfruit

Markt Hue

12 gedachtes over “Vietnam / Hanoi – Hué Treinreis

1. Prachtig inkijkje, bijna of je er bent.
    Daarom kijk ik nooit naar foto’s van het land waar ik heen ga: dan hoef ik n.l. niet meer. Maar voorlopig ga ik niet naar Vietnam, vandaar.

2. @ Blew
    Helaas door de vertraging van de treinreis en de regen is dit bezoek erg kort geweest, dit vind ik namelijk het mooiste in zuid-oost Azie om over de dagmarkten te slenteren. Maar in het vervolg van deze reis komen we nog aan onze trekken.

3. @ Lebonton
    Door de vertraging hadden we nu een groot gedeelte overdag de gelegenheid om het landschap te bewonderen, bij een normale dienstregeling was het alleen maar donker. Het was echt een boemeltreintje over pakweg 650 km.

4. Even een klein stukje met je mee mogen reizen Draver:-)
    Leuk om `t een beetje mee te maken. Dankzij de foto`s een impressie. Mooi hotel en ach en dan die trein maar op de koop toe.
    Bedankt!

5. Die markt was fantastisch, ik vond het hartstikke leuk. De treinreis beviel me minder; het beddengoed dat op mijn bed lag was nat en het is in Vietnam hetzelfde als in Nederland: geen conducteur te zien als je hem nodig hebt! Wij kwamen rond een uur of vijf de trein in, en toen werd het donker, dus hebben we van het landschap helaas niks kunnen zien.