Westkapelle Zeedijk

Vanmiddag even tegen mijn principes gaan vogelen met de auto, maar ik had een geldig excuus het was slecht weer en regelmatig regen en dan is de auto een uitermate geschikte schuilhut.

Op Waarnemingen.nl had ik gezien dat er een groep Witbuikrotganzen aanwezig moest zijn op de gloeiing van de Zeedijk, onderweg richting Zoutelande is er niet veel te zien.

Maar net voorbij Zoutelande richting Westkapelle valt gelijk op de onmiskenbare felblauwe kleur van de IJsvogel, hij is aan het foerageren in de plasjes bij de nieuw aangelegde duintjes. Bij de kreek een Buizerd, ik ben ook nog steeds op zoek naar de Ruigpootbuizerd maar helaas de duidelijke kenmerken zijn niet te zien ik hou het maar op een Buizerd.

Op de Zeedijk van Westkapelle is het nu heerlijk in de metalen schuilhut wind en regen zouden nu op de fiets wat minder aangenaam zijn, aan de rand van de gloeiing zie ik de eerste groep van Witbuikrotganzen, verder op nog een paar groepen ik kom deze middag aan 22 stuks.

De Witbuikrotgans broedt op Groenland en Spitsbergen en overwintert tegenwoordig steeds meer in ons land. Ik probeer bij de vogelkijkhut nog even naar de Sneeuwgorzen te zoeken maar ze geven niet thuis met dit barre weer, via het Vroon waar ik nog snel een paartje Slobeenden zie ga ik daarna  noodgedwongen door de regen naar huis .

 

Witbuikrotgans

12 gedachtes over “Westkapelle Zeedijk

  1. Een mooie oogst aan plaatjes Draver en het meest geldige excuus om in de auto te gaan zitten fotograferen.
    Pootjebadende ganzen.
    Vanmiddag zag ik uit de auto langs de snelweg alleen maar somber drassig land met veel plassen en sloten boordevol water. Geen vogel gezien;-((

  2. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat ze hier tevoorschijn komen. Als je me gezegd zou hebben dat de foto’s in Groenland of Spitsbergen (beetje rond de zomer) genomen waren dan zou ik je hebben geloofd 😉

  3. We zagen zondag 30-01. 5 gorzen bij de vogelhut in de tussen berm. En ook 1 ijsvogel aan de noordkant van W.k. achter het bedrijven terreintje Dat blauw vergeet je nooit is volkomen juist. Leuk in het kaalste dorp van Walcheren.

  4. Boskop
    Inderdaad er zitten bij de vogelkijkhut regelmatig Sneeuwgorzen, ik zal nog eens proberen om ze op de foto te zetten. Het vogelen is een goed alternatief voor het hardlopen, maar ik mis het nog steeds en geef de moed nog niet op.

Geef een reactie

