Amerikaanse Oeverloper in Rilland

Zaterdag, 30 juli vroeg in morgen zie ik op waarnemen.nl dat er een Amerikaanse Oeverloper is gesignaleerd in de Hoogewaardpolder bij Rilland, ik zie dat er een vraag is die geplaatst is bij de waarneming naar meer gegevens zoals foto’s en details van deze bijzondere waarneming voor Nederland.

Ik laat het rusten ik ben niet zo fanatiek om direct in de auto te stappen om daar naar toe te rijden 56 km naar Rilland en het zal druk zijn op deze zaterdag op de A58 met vakantie verkeer.

We gaan zoals we van plan zijn op de fiets richting Nisse voor een wandeling over de bloemdijken en het heggengebied, een mooie wandeling met mooie planten en veel vlinders.

Tijdens deze wandeling ontvang ik regelmatig sms van niet tot wel een  Amerikaan tot dat hij later op de dag toch wordt bevestigd als zeker, maar wat moet ik wandeling afbreken hier is het ook genieten, of met spoed terug naar Middelburg en met de auto naar Rilland.

Ik laat het voor de zaterdag maar over gaan, op waarnemen.nl zie ik dat er 157 meldingen zijn van waarnemers uit Nederland en België het blijkt de tweede waarneming te zijn voor Nederland.

Zondagmorgen nog niet overtuigd om naar Rilland te rijden ik zie op waarnemen.nl dat de eerste vogelaars om 06.00 uur de vogel weer ontdekt hebben, na de koffie neem ik toch het besluit tegen mijn principe in de auto te pakken om naar een vogeltje te gaan kijken in Rilland.

Als ik in de Hoogewaardpolder aan kom zie ik dat ik niet voor niets ben gekomen een hele schare vogelaars staat keurig in een halve cirkel rond de plas met de telescoop in de aanslag de Amerikaanse Oeverloper is in beeld.

Maar als ik mijn auto parkeer in de berm is mijn blik gelijk gericht naar de weelderige flora die hier groeit in de berm.

Toch maar eerst naar de Amerikaanse Oeverloper die kan wegvliegen maar de planten en vlinders blijven voorlopig wel in de berm achter, ik zoek een geschikte plaats om met mijn kijker de vogel te vinden ik zie wel wat lopen aan de oevers van de plas maar zonder telescoop is hij niet goed te determineren van de andere Oeverlopers.

Ik kom in contact met andere vogelaars en mag gebruik maken van hun telescoop inderdaad een mooi exemplaar en duidelijk te onderscheiden door de korte staart en de spikkels op de borst voor de meeste vogelaars is dit een nieuw soort.

Voldaan ga ik terug naar de auto en ga genieten van al het moois wat hier in de berm groeit de meeste vogelaars hebben hier geen oog voor alleen de ranglijsten tellen.

Waarneming Amerikaanse Oeverloper

Aan de oever aan  de overzijde van de plas !

Mooi een echte kasseien weg op de grens Zeeland/Brabant

Vlasbekje

14 gedachtes over “Amerikaanse Oeverloper in Rilland

  1. Geweldige reportage!
    Zelf hang ik bij zulke manifestaties ook graag rond op de achtergrond,
    om later de professionele foto’s van de voorste gelederen op hun diverse sites te bekijken.
    Gelukkig dat er zulke vogelaars bestaan,
    ter leringe van amateurtjes als ik ben,
    die zich in de bermen met bloemetjes en ijtjes vermaken 🙂

  2. Juist de reacties op deze bijzondere waarneming voor Nederland heeft mij overgehaald om toch maar te gaan kijken, en dat het net nog in Zeeland mocht zijn al was het wel een grensgeval met Noord-Brabant heeft de doorslag gegeven.

  3. Ha ha, ik las ‘Amerikaanse overloper,’ en dacht ‘onee hé, krijgen we dát weer, een verdwaalde geallieerde die denkt dat de Duitsers hier nog de dienst uitmaken.

    Heb jij ook zo’n tele-kanon?
    Ik had dan toch op zijn minst zo’n Overloper levensgroot verwacht Draver.

    Ceesgegroetje

Geef een reactie

