AWD op een koude maar mooie dag in maart

Het ligt niet naast de deur de Amsterdamse Waterleidingduinen maar het is de moeite waard deze lange zit in de drukke treinen, om dit mooie duingebied te bereiken.
Een paar keer per jaar in verschillende jaargetijden probeer ik dit gebied te bezoeken, de AWD is een uniek gebied met veel verschillende landschapszones, zoals duin, bos, heidevelden en water.
Door een betere busverbinding met het station in Heemstede-Aerdenhout zijn we begonnen met de wandeling bij de ingang Zandvoortselaan en vandaar een grote ronde met als rustpunt het voormalige pompstation bij de Oranjekom.
Al vrij snel bij de start van de wandeling worden we al gade geslagen door een groep Damherten, die nauwelijks onder de indruk waren van onze belangstelling ze bleven mij brutaal aankijken.
Het eerste gedeelte gaat voornamelijk langs het open water van de kanalen , met hier al regelmatig leuke waarnemingen zoals de Rietgors en de Rouwkwikstaart en veel Roofvogels in de thermiek boven ons zwevend.
Tijdens een korte lunchpauze komen we nog bekenden tegen die we van de zomer hadden ontmoet bij het zoeken naar de Keizersmantel.
Nu lopen we een gedeelte door het dennenbos richting de Oranjekom, met gelijk weer andere waarnemingen zoals de Boomklever, Sijs, Grote Bonte Specht en een onverwachte Eekhoorn.
In het pompstation wat nu ingericht is als bezoekerscentrum bij de Oranjekom drinken we een kop koffie, inmiddels wordt het wat later in de middag en wat kouder we hebben nog 5 km te gaan naar ons beginpunt.
Even wat verwarring door mijn gps we zijn afgeweken van de route, het is weer even zoeken voordat we weer op de track zitten die we willen lopen.
Dit gedeelte terug naar de Zandvoortselaan door het midden gebied van de duinen is zeer gevarieerd, onderweg maak ik nog een korte stop in de vogelkijkhut bij het vogeleiland.
Rond vijf uur zijn we weer na 13 km terug op het beginpunt aan de Zandvoortselaan, en vrij snel zitten we weer in de bus richting het station.
DSC_2731
DSC_2784
DSC_2732
Zandvoort aan de horizon
DSC_2772
DSC_2777
Oranjekom
DSC_2780
Insectenhotel
DSC_2795
DSC_2800
DSC_2817
DSC_2820
12 gedachtes over “AWD op een koude maar mooie dag in maart

  1. Leuk om ‘mijn’ duin eens door de ogen van een ander te zien.
    Twee kanttekeningen: eekhoorns zijn er niet onverwacht, maar best vaak te zien.
    En herten zelfs bij honderden, elke keer dat je het duin bezoekt. Brutaal is een kwalificatie die meer door Aerdenhouters aan hen gegeven wordt. Ik zou zeggen: moe, uitgeput door de lange winter en de voedselproblemen. Maar ik hoor dan ook tot de omwonenden die af en toe stiekem bix strooit.

    • Voor mij is een Eekhoorn in de duinen een onverwachte gast en dat is mooi meegenomen, en wat de Damherten betreft bij de ingang werden ze inderdaad bijgevoerd met winterwortel. En ik ben het gewoon eens met de gemeenteraad van Amsterdam laat de Damherten met rust, en ik denk dat dit gaat lukken, veel kadavers gezien van Damherten de natuur doet de rest.
      Ik kom hier zeker een paar keer per jaar, en wat nog op de planning staat is een bezoek aan de Kennemerduinen, misschien heb je wel een tip waar ik goed met OV kan komen om te starten.

  2. Draver mooi. Ik kom er nooit. Een plan voor een fietspad is verijdeld door een clubje in mijn buurt NEMO. (Ze hebben wel gelijk hoor. Ook fietsers hoeven niet overal te kunnen komen.) Voor de Kennemer duinen zou ik je Santpoort Noord aanbevelen. Paar honderd meter lopen en je bent bijd e ingang Duin en Kruidberg, met een prachtig bos. (Niet ver van de ruïne van Brederode, je kan vandaar bijvoorbeeld naar Zandvoort lopen, wel een flink stuk).

Geef een reactie

