Viorinval vlinder excursie

Afgelopen zondag een dag naar het mooie natuurgebied Viorinval  België geweest een vallei die tegen de Franse Ardennen aan ligt, een bijzonder gebied voor vlinders, planten, libellen en insecten.

Deze reis werd georganiseerd door Ketupa Travel onder deskundige leiding van Rienk Geene en Eric Sanders, ik was eerst wat terughoudend om met deze excursie mee te gaan het is immers al laat in het vlinder seizoen.

Alles in de natuur is minimaal twee weken vroeger en  gezien de slechte weersomstandigheden van de laatste weken, had ik geen hoge verwachting.

Maar de omstandigheden waren zondag redelijk tot goed om toch heel wat mooie soorten te ontdekken.

Viorinval is een gebied met mooie kalkgras hellingen en rotsformaties, dus een geschikt biotoop voor mooie soorten vlinders.

_DSC4326_DSC4321Sleedoornpage – Thecla betulae

_DSC4178

Keizersmantel – Argynnis paphia

_DSC4219-1_DSC4224

Rotsvlinder – Lasiommata maera

_DSC4354

_DSC4393

_DSC4389

Paarse parelmoervlinder – Bolnia dia

_DSC4366

Bruine vuurvlinder – Lacaena tylyrus

 

_DSC4294_DSC4286

Bleek blauwtje – Polyommatus condon

_DSC4164

Boswitje – Leptidea sinapis

_DSC4209

Muurhagedis

8 gedachtes over “Viorinval vlinder excursie

  1. Ik kwam hier door instagram, jij volgt mij en ik volg jou. Ik zat de foto’s van jou te bekijken ik denk: “Dit is geen zeeland.” Ik scrollen terug en zie dat dit Viroinval is. Ik denk: “Daar ben ik ook geweest.” En opeens denk ik of jij niet lid bent van de vlindermonitoringsgroep op Facebook, en dat ik al een keer met jou over Viroinval heb gepraat. En ja hoor dat klopt.
    Mooie foto’s!
    Jammer dat het vlinderseizoen bijna voorbij is.
    Maar jij hebt wel iets meer gezien in Viroinval dan mij, ik vroeg om een vlinderroute, geven ze mij een route van 9 km waarvan 6 à 7 door het bos. Tsja daar schiet je niet veel mee op, maar dat wist jij al (via Facebook).
    Ik ga eens op de organisatie kijken, wat voor excursies ze allemaal geven
    Kijk ook eens op mijn site, als je dat nog niet had gedaan:
    http://www.mathijsherremans.nl

    • Leuk Mathijs om je hier te ontmoeten, als je volgend jaar voor vlinders naar Viroinval wil gaan dan kan je het beste de plaatsen bezoeken waar wij geweest zijn, In principe is een dag eigenlijk te weinig om alles goed uit te kammen. Hier in Zeeland zijn we niet zo bevoorrecht op het aantal soorten van vlinders, meestal maken we uitstapjes naar vlinder gebieden in Nederland.

Geef een reactie

