Vietnam / Hanoi

Maandag 1 november 2010
Dinsdag   2 november 2010

Vietnam van Noord naar Zuid

Dit jaar is de keus gevallen om een reis te maken naar Vietnam, het land wat jarenlang geleden heeft onder de oorlogen tegen de Fransen en later tegen de Amerikanen. Ook het vasthouden na de oorlogen aan de marxistisch-leninistische uitgangspunten heeft het land jarenlang in een diepe recessie gebracht, en half in de jaren tachtig is met de hervormingspolitiek richting de vrijmarkteconomie de omkeer gekomen naar een beter leefklimaat voor de bevolking.

Maandagmorgen vroeg om zes uur in de morgen vertrek naar Schiphol door de dichte mist en het drukke spitsverkeer rond de Randstad waren we ongeveer om tien uur op Schiphol waar we nu direct konden inchecken bij de balie van Malaysia Airlines voor een vlucht naar Kuala Lumpur. Omstreeks twaalf uur vertrekken we in een Boeing 747 vanaf Schiphol voor een vlucht van 12 uur richting zuidoost Azië, stipt op tijd landen we om zes uur plaatselijke tijd in de morgen op de luchthaven van Kuala Lumpur we moeten nog vier uur wachten voor de aansluiting naar Hanoi.

Het is even zoeken in de aankomsthal in Kuala Lumpur voor onze aansluitende vlucht naar Hanoi maar we hebben hier ruimschoots de tijd voor, deze tijd gebruiken we om de vele winkels te bezoeken en een kop koffie te drinken in een van de restaurants op de hoofdterminal. Ruim op tijd gaan we op zoek naar de satelliet terminal waar het vliegtuig vertrekt naar Hanoi, deze terminal is normaal verbonden door een automatische trein maar deze keer worden we met bussen vervoerd.

Om tien uur vertrekken we naar Hanoi waar we omstreeks een uur in de middag landen na aankomst moeten we een visum regelen via een Approval letter, dat zou snel geregeld worden via een vip behandeling door de touroperator in Hanoi. Maar deze vip behandeling koste ons twee uur wachten voor dat het hele reisgezelschap een visum had in zijn paspoort.

Het programma voor de dinsdagmiddag moest ingekort worden het bezoek aan het mausoleum van Ho Chi Minh waar zijn gebalsemde lichaam ligt in een glazen kist konden we alleen aanschouwen vanuit de bus. In de late middag nog een kort bezoek gebracht aan de Tempel van de Literatuur deze aan Confucius geweide tempel is een eerste kennismaking met de geschiedenis van Vietnam.

Na dit bezoek gaan we door het drukke Hanoi waar het wemelt van de kleine motoren je weel niet wat je ziet, deze chaos in het verkeer maar niemand maakt zich kwaad en iedereen vind zijn weg . Na een lange en vermoeiende reis en korte kennismaking met Hanoi komen we in ons hotel aan voor de eerste overnachting, na het diner vroeg in bed want dinsdagmorgen om zes uur worden we weer gewekt voor het vervolg van onze reis door Vietnam.

Mausoleum Ho Chi Minh

Tempel van de Literatuur

Hanoi laat in de avond

14 gedachtes over “Vietnam / Hanoi

1. Je beschrijft de reis die ik vorig jaar gemaakt heb; alleen ging ik van Kuala Lumpur naar Phnom Penh en heb ik de reis in omgekeerde richting gemaakt.
    Hanoi is prachtig, ik zou er best nog een keer naartoe willen.

2. Het is onrealistisch, maar het zou best leuk zijn, een lang weekend Hanoi. Heerlijke stad!
    Weer een fiets huren en lekker met de stroom meerijden. Iets drinken op het terras aan het meer, even kijken bij de spoorbrug of ze daar nog steeds de versgebakken stenen met zware fietsen over de rivier rijden.
    En genieten van de bijwerkingen van Lariam… 😦
    "Gelukkig hebben we de foto’s nog". 😉

3. @ Henk van Loon
    De fiets is in de stad nagenoeg verdwenen, het wemelt van de kleine motoren in Saigon ging het om 3,5 miljoen de aantallen in Hanoi is me ontschoten door de vele indrukken.
    Het is even wennen nu we weer thuis zijn in het rustige Zeeland.

4. mooi verslag.
    ik heb de afgelopen maanden meermaals in een Vietnamees restaurant gegeten. voor het eerst van mijn leven… snel gescrold om te zien of jij ook iets over het eten schreef 🙂

5. @ Maria-Dolores
    Veel vis en schelpdieren, en natuurlijk rijst en echte Vietnamese loempias.
    Zal het nog aangeven in het vervolg van mijn reisverslagen

6. @ Blew
    Een onwezelijk verschil, en dan klagen ze hier dat ze een kwartier moeten wachten voor een geopende brug in het toeristen seizoen. Een prachtig land.